تعمیرکار ها / مقالات / همه‌ چیز درباره ارز دیجیتال کادنا

همه‌ چیز درباره ارز دیجیتال کادنا

هم‌زمان با این‌که بسیاری از پروژه‌های بلاکچینی برای انتقال زیرساخت‌های خود به الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) مقدمه‌چینی می‌کنند، پلتفرم‌هایی مانند کادنا (Kadena) با به‌کارگیری از الگوریتم اجماع اثبات کار و طراحی نوین معماری شبکه، به ارتقای ۳ ویژگی بلاکچین (مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی) می‌پردازند.

در این مقاله قصد داریم شما را با پروژه کادنا و ارز دیجیتال اختصاصی آن، یعنی KDA آشنا کنیم. همراه ما باشید.

همه‌ چیز درباره ارز دیجیتال کادنا

کادنا یک پلتفرم بلاکچینی لایه دوم است که از الگوریتم اجماع اثبات کار پیروی می‌کند. همچنین، این پلتفرم از یک الگوریتم هشینگ (hashing) جدید نیز بهره‌مند است، بنابراین، معاملات را به‌سرعت پردازش می‌کند و نسبت به سایر پروژه‌های الگوریتم اجماع اثبات کار، از امنیت و مقیاس‌پذیری بسیار بالاتری برخوردار است.

افزون‌براین، ویژگی‌هایی مانند به‌کارگیری فناوری هیبریدی در ارائه بلاکچین کادنا همراه با تجربیات و تخصص تیم توسعه‌دهنده کادنا، این پروژه را به‌ یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای پروژه‌های بلاکچینی تبدیل کرده است.

ازجمله ویژگی‌های خاص کادنا می‌توان به مقیاس‌پذیری آن در کل دنیا با استفاده از الگوریتم اجماع اثبات کار اشاره کرد. علاوه‌براین، این پلتفرم از شاردینگ (Sharding) نیز استفاده می‌کند.

جالب است بدانید که بلاکچین کادنا خود از چند بلاکچین پیچیده و وابسته به یک‌دیگر تشکیل شده است. هرکدام از این بلاکچین‌ها از یک لایه عمومی به نام چین وب (chain web) به‌عنوان لایه اول و یک شبکه خصوصی به نام کورو (Kuro) به‌عنوان لایه دوم تشکیل شده‌اند.

یکی دیگر از ویژگی‌های خاص پلتفرم کادنا و بلاکچین آن، زبان برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند آن است که پکت (Pact) نام دارد. بلاکچین کادنا به‌دلیل ویژگی‌هایی که مطرح کردیم، به روش پرداختی مقیاس‌پذیر، سریع، منعطف و با پشتیبانی از قراردادهای هوشمند تبدیل شده است.

سال ۲۰۱۸ بود که پروژه بلاکچین کادنا ارائه شد. این پروژه در عرضه اولیه خود توانست سرمایه‌ای بالغ‌بر ۱۵ میلیون دلار از سوی ۱۶ سرمایه‌گذار جمع‌آوری کند. شرکت این‌بلاکچین (INBlock chain) و گروه سرمایه‌گذاری Susquehanna در ایجاد پلتفرم کادنا و راه‌اندازی بلاکچین آن نقش به‌سزایی را ایفا کردند.

با توجه به ارزیابی‌های مالی که در سال‌های اخیر در مورد کادنا صورت گرفته است، آمار و ارقام نشان می‌دهند که پروژه کادنا از روزهای آغازین راه‌اندازی خود تاکنون رشد بسیار چشم‌گیری داشته است. این امر بدان معنا است که پروژه کادنا بسیار موفق عمل کرده است.

ارز دیجیتال کادنا چیست؟

ارز دیجیتال اختصاصی که پلتفرم کادنا ارائه کرده است، KDA نام دارد. این ارز دیجیتال عملکردی مشابه با ارز دیجیتال سولانا در بلاکچین سولانا و اتریوم در بلاکچین اتریوم دارد. مثلاً، با ارز دیجیتال کادنا می‌توانیم کارمزد قراردادهای هوشمند را پرداخت کنیم.

یکی دیگر از ویژگی‌ها و کاربردهای ارز دیجیتال کادنا آن است که می‌توان آن را استیک کرد و از این طریق در رأی‌گیری‌ها و تصمیم‌گیری درباره آینده پلتفرم و به‌روزرسانی‌های آن شرکت کنند.

از آن‌جایی که پلتفرم کادنا از الگوریتم اجماع اثبات کار بهره‌مند است، می‌توان ارز دیجیتال KDA را استخراج کرد و از این طریق آن را به‌دست آورد. جالب است بدانید تاکنون یک میلیارد توکن کادنا عرضه شده است.

پلتفرم کادنا چه ویژگی‌هایی دارد؟

در بخش‌های قبلی درباره برخی از ویژگی‌های پلتفرم کادنا به‌طور کوتاه توضیح دادیم و دریافتید که بخش بزرگی از موفقیت کادنا ریشه در ویژگی‌های آن دارد. در ادامه چند مورد از ویژگی‌های کادنا را بررسی می‌کنیم.

چین وب (Chain Web)

همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم، بلاکچین کادنا متشکل از چندین زنجیره است که چین وب نام دارد. چین وب از بسیاری از زنجیره‌های موازی تشکیل شده است که هرکدام از آن‌ها می‌تواند توان پردازش معاملات و همچنین سطح امنیت را بالا ببرد.

زنجیره‌هایی که مقیاس‌بندی شده‌اند در لحظه می‌توانند تعداد بسیاری از تراکنش‌ها را پردازش کنند. جالب است بدانید هنگامی‌که زنجیره‌های جدید نیز اضافه می‌شوند، توان پردازش زنجیره‌ها و امنیت آن‌ها نیز تا حد بسیاری افزایش می‌یابد.

کورو (Kuro)

کورو شبکه‌ای خصوصی است که از سوی پلتفرم کادنا ارائه شده است. این شبکه از نوع لایه دوم محسوب می‌شود. ممکن است بپرسید این شبکه چه کاربردی دارد؟ از این شبکه خصوصی برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز مقیاس‌پذیر و خصوصی استفاده می‌شود. علاوه‌براین، امنیت بالایی را به کاربران ارائه می‌دهد.

زبان برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند Pact

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های کادنا، ارائه زبان برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند است. در رابطه با عملکرد این زبان باید گفت که هر فردی که مهارت پایه برنامه‌نویسی را کسب کرده باشد، می‌تواند از زبان برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند کادنا استفاده کند و قراردادهای مدنظر خود را با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی در بلاکچین ثبت کند.

در بخش زیر چند نمونه از ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند کادنا را مشاهده می‌کنید.

  • دارای قابلیت چندامضایی که پروتکل‌های امنیتی را کامل می‌کند

  • برخورداری از منطق معاملاتی

  • قابلیت ارتقاپذیری و به‌روزرسانی پروژه

چه کسانی کادنا را بنیان‌گذاری کردند؟

استوارت پوپجی (Stuart Popejoy) و ویل مارتینو (Will Martino) پروژه کادنا را راه‌اندازی کردند. استورات پوپجی پیش‌تر رهبری گروه بلاکچینی را برای جی پی مورگان برعهده داشته است. همچنین، از ۱۵ سال سابقه طراحی سیستم‌های معاملاتی و صرافی برخوردار است.

از طرفی دیگر، ویل مارتینو نیز پیش از آغاز پروژه کادنا، سرپرستی تیم مهندسی گروه جی پی مورگان را برعهده داشت. علاوه‌براین، در بخش‌هایی مانند سرپرستی فناوری کمیته راهبری ارزهای دیجیتال و واحد تحلیل کیفیت SEC فعالیت داشته است.

نکته جالب آن است که دکتر استوارت هابر (Stuart Haber)، شخصی که ۲۰ سال پیش از بیتکوین بلاکچین را اختراع کرد، به‌عنوان مشاور رمزنگاری در پروژه کادنا فعالیت دارد.

چه تعداد توکن کادنا در گردش است؟

به‌طور کلی، یک میلیارد توکن KDA عرضه شده است که از این مقدار، ۲۵۰,۳۲۲,۰۴۱ واحد آن در گردش است. همچنین، ارزش بازار این ارز دیجیتال در لحظه نگارش مقاله معادل ۱۰۶,۱۴۹,۸۹۶ دلار است. برای بررسی قیمت کادنا کلیک کنید.

آیا کادنا ارزش خرید دارد؟

اگر به سوابق معاملاتی گذشته کادنا نگاهی بیندازید، درمی‌یابید که سرمایه‌گذاری در کادنا ایده مناسبی است. البته، همواره باید در نظر داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال پی‌درپی با نوسان روبه‌رو است. ازاین‌رو، پیش از هرگونه تصمیم در رابطه با خرید ارزهای دیجیتال ازجمله کادنا، تحقیق و بررسی‌های لازم را انجام دهید.

امیدواریم پس از مطالعه این مقاله با پروژه و ارز دیجیتال کادنا آشنا شده باشید.

منابع:

Coinmarketcap.com

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.